کتاب کودک | خرید آنلاین کتاب کودک | بهترین کتابهای کودک

گروه بندی سنی کتابها چه طوریه؟ الف، ب، ج چیه؟
احتمالا شما یادتونه که پشت کتابهای کانون این جدول بود و تو صفحه اول یا دوم کتاب نوشته بود که اون کتاب برای گروه الف، ب، ج یا د هست. چه ذوقی میکردم من وقتی کتابهای ج و د رو میخوندم. حس بزرگ شدن داشتم. این گروه بندی سالهای زیادی کاربردی بود اما با پیشرفت حوزه کودک و کتاب کودک، لازم شد که گروه بندی ها دقیق تر و جزئی تر باشد. ناشرهای معتبر، هر کدوم بر اساس تشخیص کارشناسهای خودشون، کتابها رو به شکلهای دیگه ای گروه بندی کردند.

اما کانون پرورش فکری ناشر مرجع توی حوزه کتاب کودکه و مهم بود که کانون هم این روند رو بروز کنه. سال  1399 اعلام کرد که در پاسخ به این ضرورت گروه بندی کتابهای رو تغییر داده. بعد از اون نمودار گروه بندی کتابها به شکل تصویر پایین شد.

از طرفی کانون پرورش برای هر کدوم از گروه های سنی جدید یک اسم هم در نظر گرفته که گویای حال و هوای بچه های اون گروه سنی هست.

در دسته‌بندی جدید، گروه‌های سنی ۰+ «نوزاد»، ۲+ «نوگام»، ۴+ «نوباوه»، ۷+ «نوخوان»، +۹ «نونهال»، ۱۲+ «نونگاه»، ۱۵+ «نوجوان» و «اولیای تربیتی، مربیان و پژوهش‌گران» نام‌گذاری شده است.

اینجا یه جدول گذاشتم که این اسم ها و گروه سنی جدید رو با معادل تقریبیشون تو گروه بندی قدیمی نشون میده.

گروه سنی جدید نام گروه سنی گروه سنی قدیمی
+0 نوزاد الف
+2 نوگام
+4 نوباوه
+7 نوخوان ب
+9 نونهال ج
+12 نونگاه
+15 نوجوان ه

ناشرهای دیگه گروه بندی سنی رو در رده های سه ساله تقسیم بندی کردند. حتی بعضا مشاهده شده کانون پرورش در معرفی کتابهاش نوشته گروه 3 تا 6 سال! به همین دلیل، گروه بندی ها توی اکسین بازار 0 تا 3 سال، 3 تا 6 سال و 6 تا 9 سال هستند.

گروه بندی سنی قدیمی کتاب کودک

گروه بندی سنی قدیمی کتاب کودک – پشت جلد یکی از کتابهای قدیمی کانون پرورش

گروه بندی سنی جدید کتاب کودک

گروه بندی سنی جدید کتاب کودک- پشت جلد کتاب بازی با انگشت ها

تو این گروه بندی جدید، محدوده سنی از پایین در نظر گرفته شده. به این معنا که کتاب +4 سال برای 4 سال به بالا مناسبه. سقف نداره سن کتاب.
انقدر هم مفاهیم کتابا سطحشون بالاست و انسانی هستند که خوبه ما والدین هم گاهی بخونیمشون برای خودمون، برای کودک درونمون.

این مطلب رو نوشتم که بین گروه بندی های مختلف موقع انتخاب و خرید کتاب کودک سردرگم نشید. هر سوالی دارید، میتونید از صفحه تماس با ما یا شبکه های اجتماعی ما باهامون در ارتباط باشید و بپرسید.